Scheiding & Verzuim voor werkgevers

Scheiden zonder verzuim

Als medewerkers gaan scheiden, komt er een hoop op hun af. Maar ook op jou als werkgever en op de directe collega’s van de medewerker. Afleiding en minder energie drukken de kwaliteit van het werk en de onderlinge sfeer. Als je niet oppast, doet dit ook de verzuimkosten stijgen. En dat is niet nodig. Daarom help ik werkgevers verzuimkosten beperken door medewerkers goed te begeleiden tijdens hun scheiding met een opmaat training.

Voor wie

Voor ondernemend en werkend Nederland die bij een scheiding hun leven snel en zonder uitval op de rit willen hebben zodat zij in hun werk en privé vooruit kunnen.

Je wilt verzuimkosten beperken

"Gescheiden werknemers komen vaak in de knel op het werk. 16% krijgt een burn-out nadat ze gescheiden zijn. 69% van de gescheiden werknemers ervaart het verwerken van een scheiding als een rouwproces. Ruim een kwart was in het jaar na de scheiding minder productief op het werk."*

*Dit blijkt uit onderzoek van het CNV onder gescheiden werknemers, uitgevoerd door Maurice de Hond. Het CNV pleit voor een scheidingsprotocol op de werkvloer om gescheiden werknemers adequaat te begeleiden. 

‘Bijna de helft van de stellen gaat scheiden of uit elkaar na een langdurige relatie. Dit treft dus miljoenen werkenden. Een ingrijpende levensgebeurtenis die doorsijpelt naar de werkvloer.

De uitval van een medewerker heeft gevolgen op het team. Het kost je niet alleen zo’n € 200,- tot € 400,- per dag, het vraagt ook extra inzet van de directe collega’s waardoor zij mogelijk omvallen én het inwerken van een tijdelijke kracht. Voorkomen is beter dan verzuimen (en genezen). Daarom wil je geen pleisters plakken maar voorkomen dat er überhaupt een wond ontstaat. Je medewerker in het zadel houden dus. Ook in een intense periode zoals een scheiding. Want ja, dan heeft hij (of zij) ook andere dingen aan het hoofd. Maar uitval is echt niet nodig. Mits je werkt met de juiste aanpak. Een aanpak waar steeds meer vraag naar is, aangezien een scheiding een veelvoorkomende reden van uitval is plus het feit dat psychologen een wachttijd van 1,5 jaar hebben. Je snapt, in die tijd is het kwaad flink is geschiet. En rijzen de verzuimkosten de pan uit. Natuurlijk heb je daar een verzekering voor. Maar de uitkering van nu is de reden van de hogere premie die je straks betaalt. Daarom geldt ook hierin voorkomen is beter dan verzuimen.

"Zorg dat je medewerkers ook tijdens een scheiding hun werk kunnen bolwerken"

Medewerkers zijn de motoren van je bedrijf

Motoren hebben olie nodig. Als werkgever wil je dat jouw bedrijf als een geoliede machine draait. Als een motor onderhoud nodig heeft, regel je dat. Ook in intense tijden als een scheiding, heeft je medewerker ‘onderhoud’ nodig. Zodat hij niet uitvalt, maar juist duurzaam inzetbaar is en blijft. Dit gaat over aandacht, begrip en de juiste begeleiding. Want ook je medewerker wil niet uitvallen. Zijn werk is op dit moment een van de weinige zekerheden die hij heeft. Het geeft hem niet alleen inkomsten, maar ook energie. Help hem daarom. Dat nu doen heeft positieve effecten voor de lange termijn. Denk maar eens aan:

  • De betrokkenheid en loyaliteit die je hiermee versterkt
  • De manier waarop de medewerker over je praat

Daarom is deze aanpak en opmaat training meer dan je medewerker nu helpen. Het is ook je verantwoordelijkheid als werkgever nemen, je de werkrelatie versterken én de worth-of-mounth positief laden.

"Voorheen zag ik een scheiding meer als een privé aangelegenheid, maar nu besef ik hoeveel impact het heeft op het werk en de resultaten ben ik blij dat ik dit traject kon aanbieden"

Albert
Duurzame inzetbaarheid

Ook medewerkers kunnen maar een X-aantal ballen in de lucht houden. Als een van die ballen zwaarder wordt, moet hij die vaker opvangen waardoor hij andere wellicht laat vallen. Je wilt voorkomen dat privézaken teveel tijd opslurpen, waardoor het werk steeds minder goed gaat. Als werkgever betaal je hiervoor de rekening, door:

  • Werk dat verkeerd wordt uitgevoerd
  • Torenhoge verzuimkosten
  • Extra werkdruk voor andere medewerkers

Als werkgever heb jij hierin de keuze. De kwaliteit in werk kan dalen en de verzuimkosten kunnen stijgen óf je zet in op duurzame inzetbaarheid waardoor je uitval beperkt, de kwaliteit van het werk borgt, de betrokkenheid en loyaliteit versterkt en er als bonus ook positieve geluiden naar buiten gaan. Scheiden zonder verzuim helpen zowel je medewerker als jou verder.

Plan je gratis kennismaking
Aanpak

Vitale medewerkers die weerbaar, flexibel en productief zijn en weinig verzuimen, het is de wens van iedere organisatie. En daarmee ook de grondslag voor de 1 op 1 begeleiding waar de medewerker werkt aan het grip krijgen en houden op het werk en het leven tijdens en na de scheiding. Scheiding & Verzuim is een behoefte gestuurd programma en bestaat uit:

  • De eerste nood onderzoeken en oplossen zodat de medewerker niet uitvalt. Dat doen we door een gesprek met jou als werkgever en een apart gesprek met de medewerker.
  • ‘Start weer op’- pakket. Een basis van 7 gesprekken, 1 op 1 met de medewerker, zodat de medewerker de scheiding en het werk goed kan blijven combineren en tips en handreikingen krijgt voor bijvoorbeeld de combinatie met de ex-partner, de tijdsverdeling met de kinderen, een nieuw week- en werkritme, de financiën, belastingzaken etc.
  • Uitbreiden naar behoefte: bijvoorbeeld door extra verdieping in onderwerpen als geldzaken, de toekomst of jezelf herontdekken.

Goed om te weten: Scheiding & Verzuim kan gezien worden als een onderdeel van het vitaliteitsprogramma.

Resultaten

Zorgen dat medewerkers blijven werken, ook bij een scheiding. Het is de essentie van Scheiding & Verzuim. Door deze begeleiding hebben werkgevers:

  • Minder verzuim per medewerker
  • Minder vervangingskosten
  • Hogere kwaliteit van het geleverde werk
  • Betere relatie met de medewerker
  • Effectievere inzet van de capaciteiten van medewerkers

De persoonlijke begeleiding en training biedt naast het grip hebben en houden op het werk en leven tijdens een scheiding, ook deze extra positieve effecten op de medewerkers:

  • Hogere concentratie
  • Snellere reactie op wensen van de klant
  • Beter inschatten van prioriteiten
  • Hogere veranderingsbereidheid
  • Beter gebruik van talenten
  • Betere onderlinge relaties
  • Loyaler naar werkgever

Neem contact met ons op

Elvira Miggelbrink-Peters

Elvira Miggelbrink-Peters
MfN register Mediator & RFEA